Recenzie Sony Xperia PRO I – Telefonul cu senzor de imagine de 1 inch

La sfârșitul lunii octombrie a anului 2021 se lansa (încă se menține) vârful de gamă al telefoanelor Sony. Tot internetul vuia de zvonuri despre acest nou telefon, însă peste tot se găsea o informație extrem de interesantă: va avea cameră foto cu senzor de 1 inch. Xperia Pro I este primul telefon ce a adus pe acest tip de dispozitive un senzor uriaș pentru camera foto, în timp ce principalii producători de smartphone-uri, Samsung și iPhone încă au senzori foarte mici pe modelele de top.

Să aflăm ce rol are senzorul, pe scurt, înainte de a prezenta caracteristicile generale ale telefonului.

În fotografia digitală, razele luminii pătrund prin aparat (în cazul nostru un telefon) și ajung la un senzor ce convertește lumina în informație. Cu cât suprafața senzorului e mai mare, cu atât intră mai multă lumină și calitatea fotografiei crește din mai multe puncte de vedere, aici ne putem referi la rezultate mult mai bune în condiții de lumină scăzută dar și pixeli de dimensiuni mult mai mari, asta rezultând fotografii mai clare.

Pentru că v-am crescut așteptările legate de cameră, să vă povestesc puțin despre lucrurile ce ne interesează mai puțin în această recenzie, însă caracteristici cheie ce fac Xperia Pro I să rămână în topul celor mai bune telefoane lansate în ultima perioadă.

„Sub capotă” se ascunde un procesor octa core cu 12GB memorie RAM și un spațiu de stocare de 512GB. Se va descurca fără probleme cu orice aplicație sau joc, oricât de pretențios ar fi în materie de resurse. Un punct forte este aspectul, Xperia Pro I oferind impresia de produs premium, foarte solid și realizat din materiale de bună calitate. Pe partea frontală găsim un ecran 4K ce redă superb culorile și există chiar și moduri special concepute pentru amatorii de cinematografie. Sus se regăsește camera frontală de 8MP, f2, 24mm, despre care veți afla mai multe când vom vorbi despre camere, dar și un difuzor ce lucrează împreună cu unul amplasat în partea de jos și oferă o experiență audio remarcabilă, însă o puteți obține și prin căști cu fir, conectorul jack-ul de 3.5mm fiind în continuare prezent. Tot la sunet amintesc și modul de vibrații dinamice, ce oferă o senzație amplificată pentru orice melodie veți reda pe telefon, acesta vibrând pe ritm. Pe spate regăsim o sticlă mată foarte arătoasă și cele trei camere de 12MP fiecare, însă de focale diferite, 24mm, cea principală, 50mm camera tele și 16mm camera cu unghi larg. Telefonul are o baterie de 4500mAh și suportă încărcare rapidă de până la 30W, ajungând la 50% în doar 30 de minute. Pe partea dreaptă găsim butoanele de volum, butonul de power/stand-by ce include și un senzor de amprentă, iar în partea de jos găsim două butoane dedicate modurilor foto/video, declanșatorul având un rol foarte important și fiind sensibil la atingere, având rol de focalizare pentru prima jumătate de cursă, iar la apăsarea completă realizează fotografia. Pe cealaltă laterală găsim sertarul pentru cartelele SIM dar și o zonă de unde se poate prinde un șnur pentru a evita scăparea telefonului din mână.

Revenim la ce ne interesează cu adevărat, camerele! Vedeta este, însă, senzorul foarte mare, de 1 inch, ce a fost împrumutat de la camera foto compactă Sony RX100 Mark VII. Acesta îmbunătățește performanțele în lumină scăzută, aduce un dynamic range mai mare pentru fotografii dar reduce și zgomotul de imagine. Senzorul beneficiază de 315 puncte de autofocus cu funcția Eye-AF ce focalizează foarte precis pe ochiul subiectului.

Din experiența avută cu acest telefon pot confirma calitatea excepțională în lumină scăzută, fiind primul telefon din toate cele pe care le-am primit la teste de-a lungul anilor ce a reușit să faca o fotografie bună, lipsită de noise, în beznă totală. De asemenea, în situații de lumină scăzută, reușește să facă fotografii foarte stabile DIN MÂNĂ cu un timp de expunere sub o secundă, pe modul AUTO. Aceste fotografii nu ies mișcate, așa cum v-ați fi așteptat, telefonul beneficiind de inteligența artificială de pe camerele Sony Alpha. În astfel de situații, când foloseam alte telefoane, fotografiile ieșeau mișcate, datorită timpului mai lung de expunere de care telefonul avea nevoie pentru a obține suficientă lumină, ieșeau nefocusate sau dacă nimerea și timpul de expunere bun, dar și focusul unde trebuie, exista inevitabil foarte mult noise.

Dacă vorbim de focus tracking și Eye-AF, există părți foarte bune și părți rele. Modul de focus recunoaște diferitele tipuri de subiecte și se adaptează în funcție de acestea, încercând chiar și o ședință foto unde s-a descurcat exemplar. A menținut întotdeauna focusul pe ochi și nu am avut cadre defocusate. Pe modul de filmare, însă, atunci când am setat punctul de focus în centrul cadrului și prin fața acestuia a trecut o mașină, punctul de focus s-a mutat automat pe mașină, până a ieșit din cadru. Fiind o situație pe plan îndepărtat nu a afectat filmarea, însă dacă erau două planuri complet diferite, dacă aș fi focalizat pe un subiect îndepărtat și un alt subiect trecea prin fața lui, în apropierea telefonului, și ar fi furat punctul de focus, ar fi existat o problemă, în acel moment focusul mutându-se mai aproape de telefon.

Toate cele trei camere din spate au 12MP. Camera principală are o focală de 24mm, cu o diafragmă reglabilă, lucru foarte rar întâlnit pe telefoane. Aceasta are rolul de a păstra o zonă mai mare în focus atunci când e nevoie, dar și de a lăsa lumina să intre. La F2 veți avea un cadru mai luminos și va separa mai bine subiectul de fundal, printr-un bokeh foarte intens. Dacă închideți diafragma la F4, zona de focus se mărește, e ideal să folosiți această setare atunci când fotografiați grupuri de oameni. În acest fel intră mai puțină lumină în senzor, deci va trebui să luminați cadrul din celelalte setări: timpul de expunere și ISO. Marimea unui pixel este de 2.4µm, comparativ cu Samsung S21 Ultra care are 0.8µm la camera principală și iPhone 13 Pro unde găsim 1.9µm. Acest aspect se reflectă în claritatea imaginii finale.
Camera cu unghi larg este de 16mm și se comportă foarte bine, obținând efecte foarte plăcute în condiții destul de diferite.
A treia cameră, cea de 50mm, ține locul unui teleobiectiv și dacă luăm în calcul distanța focală, este cea mai potrivită cameră pentru ședințele foto.

Să discutăm puțin și despre funcțiile acestor camere.
– Dacă vorbim despre bokeh, telefonul face efectul de trecere foarte bine de la subiect la fundal, însă decupajul subiectului nu e cel mai fericit. Poate a fost doar cazul meu, însă am fost dezamăgit.
– E prezentă și fotografia RAW, în format DNG, pe care vă recomand s-o folosiți mereu. Aceasta vă permite să salvați mai multă informație în fotografii, putând să le editați ulterior dacă nu ați făcut bine setările pe teren. Acest fișier vă permite să recuperați informație din zonele întunecate dar și din cele prea luminoase, fără să pierdeți din calitatea fotografiei.
– O altă funcție foarte interesantă este cea de rafală, ce ajunge la 20 de cadre pe secundă pentru camera principală, de 24mm și 10 cadre pe secundă pentru celelalte două, de 16mm și 50mm. Această funcție vă ajută atunci când doriți să aveți cadrul perfect din timpul unei acțiuni foarte rapide. Poate zborul unei păsări, poate o săritură, orice alt moment greu de fotografiat pe modul normal.
– Zoom-ul suplimentar ajunge la 150mm și se obține prin două metode, “zoom digital” sau “super rezoluție AI”. Eu nu pot observa o diferență de calitate între cele două moduri, însă vă recomand să nu le folosiți niciodată pentru că strică foarte mult din calitatea imaginii. Încercați să vă limitați la cele trei distanțe focale disponibile prin camere.

Aplicația camerei are mai multe moduri de fotografiere, de la BASIC, la AUTO, la Program automat ce controlează viteza de declanșare dar vă lasă acces la toate celelalte funcții, Modul S, ce oferă prioritate vitezei de declanșare, și modul M, unde aveți control deplin pentru toate setările. Primul este cel cu care v-ați obișnuit pe toate celelalte telefoane, simplu de utilizat și SINGURUL prin care se poate accesa camera frontală. Următoarele sunt destinate celor mai avansați, fie că folosiți modul AUTO și lăsați telefonul să facă singur setările, fie că lucrați pe P, S sau M, având acces la din ce în ce mai multe setări.

Camera frontală este de 8MP la o distanță focală de 24mm cu diafragma F2. Calitatea pe timp de zi este una decentă, însă nu excelează. Pe timp de noapte, însă, nu pot spune că face selfie-uri bune, calitatea fiind foarte slabă. Pe modul de filmare al camerei frontale am simțit că nu am mâna suficient de lungă. Acesta are un zoom suplimentar atunci când este stabilizarea optică pornită, fiind nevoie să dezactivați stabilizarea pentru a avea loc în cadru. Filmarea se face la o rezoluția FullHD, nivelul calității nefiind satisfăcător pentru 2022, după părerea mea. Pentru că nu sunt un utilizator frecvent al camerei frontale, pot spune că nu este o problemă majoră, însă pentru prețul cerut pentru acest telefon, consider că ar fi trebuit să se pună accent și pe camera frontală, pentru cei ce au mai multă activitate pe rețelele sociale și fac des selfie-uri.

Pentru filmări există două aplicații dedicate. Video Pro și Cinema Pro. Să le luăm pe rând… Încercându-le pe amândouă, am constatat că Cinema Pro nu este pentru mine, aceasta având setări dedicate celor pasionați de cinematografie, având scene cu profile de culoare ce oferă diverse aspecte vintage. De asemenea, aici aveți posibilitatea să filmați în format 21:9. În ambele aplicații aveți acces complet la toate setările camerelor, atât timpul de expunere cât și valoarea ISO, balansul de alb sau modul de focalizare, puteți activa sau dezactiva funcția HDR, puteți alege între 24, 25, 30, 60 sau 120 de cadre pe secundă pentru filmarea 4K, camerele de 16mm și 50mm, neavând acces la 60 sau 120 de cadre pe secundă. Stabilizarea optică este disponibilă doar când folosiți 30 de cadre pe secundă sau mai puține. Eu am folosit Video Pro pentru a testa toate modurile de filmare, considerând că e mai prietenos și mai ușor de setat.

Pe timpul testelor foto/video am întâmpinat și mici probleme. Nu majore, însă probabil ar trebui să știți despre ele în cazul în care doriți să vă achiziționați acest model. După ce fotografiam, am întâmpinat mici glitch-uri ce blocau aplicația camerei pentru câteva secunde, revenind ulterior la normal, sau, în alte situații, arătându-mi o eroare și cerându-mi să restartez telefonul pentru a porni camera. Această situație nu am întâlnit-o pe filmări, testele pentru acestea decurgând foarte bine pentru minute bune de probe în diverse situații. Am încercat și un stress-test, la rezoluția 4K cu 120 de cadre pe secundă, unde am avut surpriza ca după 7 minute, dispozitivul să se încălzească foarte tare și să primesc o eroare cum că filmarea s-a oprit automat și că trebuie să aștept până voi putea să folosesc din nou aplicația. Această problemă nu persistă la modul normal de filmare, cu 30cps sau mai puțin.

În concluzie, telefonul este un all-in-one pentru cei ce vor performanță foto/video în buzunar, rezultatul fiind disponibil imediat de încărcat pe rețelele sociale. Iar pentru a beneficia de avantajele primite de la această “bestie” e nevoie să plătiți 8500 lei. Unii vor considera asta o alegere bună, alții vor prefera să cumpere o cameră și un telefon de până în 1000 lei în aceeași bani, obținând probabil o calitate mai bună a fotografiilor. Însă vor fi nevoiți să care cu ei încă un dispozitiv, mult mai greu decât telefonul.

Voi ce ați alege?